2011. március 27., vasárnap

Zöldséges polenta

A múlt héten túróval, ma zöldséggel készítettem a polentát. Megyek délután ügyeletbe, ezt viszek uzsonnára/vacsorára.
Hozzávalók:
20 deka kukoricadara
háromnegyed liter víz
25 deka reszelt zöldség (nálam ez esetben: sárgarépa, zsenge tök, kevés apróra vágott újhagyma/zöldhagyma)
kevés vaj
kevés olaj
só, ételízesítő, bors
kevés aprított kapor (de lehet zöldségzöldje vagy kakukkfű is)
4 deka sajt.
A reszelt zöldséget megpárolom kevés vajon, sózom, borsozom. Amikor a levét teljesen beitta, akkor leveszem a tűzről. Közben egy edényben felforr az ételízesítős víz, amelybe a kukoricadarát (polentát) belefőzöm. Azonnal csökkentem a hőfokot, hogy ne csapkodjon, ne égjen le. Egy-két perc alatt megfő és jól besűrűsödik. Leveszem a tűzről, beleszórom a reszelt sajtot. A kevés vajjal, olajjal kikent kistepsibe öntöm a masszát, olyan másfél-két centi vastag lesz, szépen elsímítom a tetejét. Egy-két óra alatt megdermed. Kiszaggatom pogácsaszaggatóval vagy pohár szájával és kiolajozott teflonban megsütöm e ,,pogácsák'' mindkét felét.  Hidegen, melegen is finom. Nálunk egyes hegymászók is polentát hordanak magukkal a hegyi túráikon.

5 megjegyzés:

  1. ... bosszankodom, tegnap vettem túrót, de nem vettem kukoricadarát :( nem tudlak követni, olyan gyorsan rakod föl az új ötleteket, még a túróval sem készítettem el :) régen nagyon gyakran, de sok éve nem...

    VálaszTörlés
  2. Ki kellene próbálni. A kukorica prószát nagyon szeretem, biztosan nagyon ízletes így megkészítve.

    VálaszTörlés
  3. Erika, nem késtél le semmiről, nem késő kipróbálni. Arra gondoltam, ez igazi alföldi étel,
    MJ: a prószát hogy készíti? nálunk otthon nem volt semmi ilyen, mert az anyám a háborűban és háborű után volt gyerek, s a nagymamám kukoricalisztből, kukoricadarából sütött és főzött mindent az anyám nem akart soha többé ilyesmit ennni.

    VálaszTörlés
  4. Kb. 30 dkg finom kukoricaliszt
    1/2 liter aludt tej
    KB. 10 dkg cukor
    1 citrom reszelt héja
    2 db tojás
    1 cs. sütőpor
    0,5 dl étolaj
    lekvár (kajszi v szilva)
    A lisztet, a sütőport és a cukrot összekeverjük. Hozzáadjuk a tojást, a reszelt citromhéjat, az aludt tejet és az olajat. Jól összedolgozzuk. Egy sűrű, de könnyen keverhető masszát kell kapni, amit egy közepes méretű, kivajazott tepsibe öntünk. Rápötyögtetjük a lekvárt és kb. 180 fokon 20-25 perc alatt aranysárgára sül. Szeletelés után kap még kis porcukrot a tetejére.

    Sajnos már ritkán kerül az asztalra. Valamiért hanyagoljuk. Anno nagyanyám sokszor készítette és sokszor a kukorica, meg a krumplis gánicát is. Mindegyiket szeretem.

    Megértem az édesanyját. Mi tisztes szegénységben éltünk mikor gyerekkoromat töltöttem. Ezért aztán, ha húsra tellett, édesanyám kiadósat készített belőle. Gulyást bő lével, krumplival. Napokig fogyasztottuk kenyérrel. Házasságkötésünk után évtizedig volt "tiltó" listán nálam, nem engedtem, hogy Melinda készítsen. Aztán feloldottam, mert ízletes. Ma már újra készítjük.

    VálaszTörlés
  5. köszönöm, biztos kipróbálom.

    VálaszTörlés

mk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...